Showtime

Showtime

מוטט בארבעים חלקים 2001

(ביצוע מחודש ליצירה Spem in Alium מאת תומאס טאליס, 1573)

40 רמקולים מחוברים לעמודים, מגברים, מחשב פלייבק
לופ 14 דקות עם 11 דקות מוזיקה, 3 דקות הפסקה

עבודתה של ג'נט קרדיף מוטט בארבעים חלקים הופקה במקור על ידי Field Art Projects,
ובסיועם של: Arts Council Of England, The Salisbury Festival,
Baltic Gateshead, The New Art Gallery Walsall, Now Festival Nottingham

זמרים מקהלת הקתדרלה של סליסברי, אנגליה
הקלטה ופוסט–הפקה SoundMoves
עריכה ג'ורג' בורס מילר
הקמה טיטוס מדרלכנר

השאלת אוסף פמלה וריצ'רד קרמליך מתנה מובטחת לקרן האמריקאית של מוזיאון טייט, 2003

עבודתה של האמנית הקנדית ג‘נט קארדיף מושתתת על ביצוע מחודש ליצירתו של תומאס טאליס, Spem in Alium, משנת 1573. העבודה מורכבת מארבעים רמקולים המשמיעים את היצירה הנודעת ואשר מסודרים במערך אליפטי בחלל שאין בו למעשה דבר מלבדם. המוטט ערוך לשמונה מקהלות של חמישה קולות: סופרן, אלט, טנור, בריטון ובס. בעקבות קול אחד מהמקהלה הראשונה, קולות נוספים מצטרפים ומחקים אותו, וכל אחד מהם דומם בתורו כשהמוסיקה נעה בין שמונה המקהלות. כל ארבעים הקולות משתתפים יחד במשך מספר תיבות, ואז מערך הפתיחה מתהפך כשהמוסיקה עוברת ממקהלה מספר שמונה למקהלה מספר אחת.

אופן פיזור הרמקולים בחלל והעובדה כי כל אחד מן הקולות השרים את היצירה הוקלט עבור עבודה זו בנפרד, מייצרים שדה תלת ממדי של סאונד במסגרתו יכול הצופה לבחור אם להתמקד בקול ספציפי זה או אחר או להתמקם במרכז החלל ולשמוע את המקהלה כולה. התוצאה היא מבנה פוליפוני המציע פירוק של היחס המרחבי המקובל בהאזנה למוסיקה בכלל, ולמוסיקה קלאסית בפרט. בניגוד לתבנית ההאזנה הנורמטיבית בקתדרלה או באולם קונצרטים, המיועדים מבחינה אקוסטית לכוון את הקולות השונים אל מרכז החלל, בעבודה זו אין זה החלל שמכוון את הסאונד אלא הסאונד הוא הבונה את החלל, מגדיר אתו.

“מוטט” הוא שם המיועד לתיאור קומפוזיציות מוזיקליות ווקליות שונות, והוא נגזר, ככל הנראה, מן המילה הלטינית movere, שמשמעותה, לנוע או להניע. השם מתאר את תנועת הקולות בחלל, זה אל מול, לצד או כנגד זה. עבודתה של קארדיף מעניקה משנה תוקף לממד התנועה של הקולות, עד כי הצופה יכול ממש לחוש אותה מתרחשת בחלל. אולם למעשה, מאחר והקולות מופיעים ונעלמים, נובעים ומפסיקים מתוך הרמקולים באופן לא צפוי, תנועת הצופה בחלל אינה מצליחה להתקיים בהתאמה אליהם. לצופה אין כל יכולת לצפות מראש מאיזה כיוון יעלה הקול הבא, גם אם הוא מכיר היטב את היצירה, וכך, ישנו ממד של הפתעה מתמשכת ותחושה של מרוץ או מרדף אחר רגע של אינטימיות עם קול נכסף.

העבודה מעלה שאלות פסיכולוגיות לגבי המתח בין נוכחות אנושית, החסרה במידה רבה בחלל התצוגה, או בתרבות הטכנולוגית העכשווית, לבין קשר ואינטימיות בין–אישית, הנוצרים בכל אופן ביחס לקולות השרים. למעשה, העבודה מציעה אינדיווידואציה של הקולות השרים, אך גם של הצופים. לא זו בלבד שכל קול הוקלט בנפרד, אלא שכל צופה יכול לבחור במסלול הצפייה וההאזנה המועדף עליו — מסלול שגם יכול להשתנות בכניסתו הבאה למרחב. וכך, קולות נטולי גוף מצד אחד, וגופים נטולי אחיזה במרחב, מצד אחר, חוברים לחוויה אינטימית שכולה מושתתת סאונד.

Janet Cardiff

Born in 1957 in Brussels, Ontario, Canada;
lives and works in Berlin, Germany, and Grindrod, British Columbia, Canada

Selected Solo Exhibitions

2013

“Retrospective-solo show,” Sammlung Goetz im Haus der Kunst, Munich, Germany

2012

“Janet Cardiff and George Bures Miller: Transport to Now,” Art Gallery of Ontario, Toronto, Canada

“Janet Cardiff & George Bures Miller – Works from the Goetz Collection,” Haus der Kunst, Munich, Germany

“The Murder of Crows,” Kiasma – Museum of contemporary art, Helsinki, Finland; Park Avenue Armory, New York, NY

2011

“Janet Cardiff and George Bures Miller,” Artpace, San Antonio, TX

“The Forty Part Motet,” The Great Hall, Winchester, UK

“The Forty Part Motet,” Fabrica, Brighton, UK

“The Forty Part Motet,” Aubette 1928, Strasbourg

“Ship O’ Fools: An Installation and Ghostmachine: A Videowalk by Janet Cardiff and George Bures Miller,” HAU Hebbel am Ufer, Berlin, Germany

“Käthe Kollwitz Preis 2011: Janet Cardiff and George Bures Miller,” Akademie der Künste, Berlin, Germany

2010

“Ghostmachine: A Videowalk by Janet Cardiff and George Bures Miller,” HAU Hebbel am Ufer, Berlin, Germany “The Murder of Crows and Storm Room,” Art Gallery of Alberta, Alberta, Canada “Janet Cardiff & George Bures Miller,” Luhring Augustine, New York “Ship O’ Fools,” Luminato Festival, Toronto, Canada.

2009

“Opera for a Small Room,” Carnegie Museum of Art, Pittsburgh, PA.

“The Murder of Crows,” Musikwerke Bildender Künstler, Hamburger Bahnhof, Berlin, Germany.

“Janet Cardiff & George Bures Miller,” Maison Hermes (Le Forum), Tokyo, Japan

Cardiff & Miller

2

2008

“The House Of Books Has No Windows,” The Fruitmarket Gallery, Edinburgh, Scotland and Modern Art Oxford, Oxford, England. (catalogue)

2007

“Janet Cardiff & George Bures Miller: The Killing Machine and Other Stories 1995-2007,” Museu d’Art

Contemporani de Barcelona (MACBA), Barcelona, Spain; Institut Mathildenhöhe Darmstadt, Darmstadt, Germany; and Miami Art Museum (MAM), Miami, Florida (catalogue).

“The Forty Part Motet,” Convento de Santo Domingo de Pollensa, Mallorca, Spain

“Feedback”, Magasin 3, Stockholm Konsthall, Stockholm

2006

“Janet Cardiff & George Bures Miller,” Louisiana Museum for Moderne Kunst, Humlebaek, Denmark (exhibition catalogue).

“Jena Walk”, JenaKultur, Jena, Germany.

“The Forty-Part Motet,” Aberystwyth Arts Centre, Wales, U.K. (Cardiff).

“The Forty-Part Motet,” Cobra Museum voor Moderne Kunst, Amstelveen, The Netherlands (Cardiff).

“The Forty-Part Motet,” Moderna Museet, Stockholm, Sweden (Cardiff).

“The Forty-Part Motet,” The Wanås Foundation, Knislinge, Sweden (Cardiff).

2005

“Berlin Files,” DAAD Gallery, Berlin, Germany.

“Janet Cardiff & George Bures Miller. The Secret Hotel,” Kunsthaus Bregenz, Bregenz, Austria.

“Directions: Words Drawn in Water,” Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, Washington, D.C. (Cardiff).

“Her Long Black Hair: An Audio Walk in Central Park,” presented by Public Art Fund, New York, NY (Cardiff).

“Pandemonium,” Eastern State Penitentiary Historic Site, Philadelphia, PA, curated by Julie Courtney.

“Ghostmachine: A Videowalk by Janet Cardiff and George Bures Miller,” HAU Hebbel am Ufer, Berlin, Germany.

“Feedback and Hill Climbing,” The Power House, Memphis, TN.

2004

“Janet Cardiff and George Bures Miller: Road Trip,” Galerie Barbara Weiss, Berlin, Germany.

“The Forty-Part Motet,” Art Gallery of Alberta, Edmonton, Canada, and The Power Plant Contemporary Art Gallery, Toronto, Canada.

“Her Long Black Hair: An Audio Walk in Central Park,” presented by Public Art Fund, New York, NY (Cardiff).

“Walking Thru,” Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Vienna, Austria (Cardiff).

“Cardiff and Miller,” Luhring Augustine, New York, NY.

“Recent Work,” Millenium Galleries, Sheffield, U.K.

“Janet Cardiff and George Bures Miller,” Centro de Arte Contemporânea Inhotim (CACI), Inhotim, Brazil.

“Laura: A Web Project,” (www.eyesoflaura.org), Vancouver Art Gallery, Vancouver, Canada (Cardiff)

2003

“The Berlin Files”, Portikus, Frankfurt am Main, Germany.

“The Paradise Institute and Other Works,” Walter Phillips Gallery, Banff, Canada.

“The Forty-Part Motet,” Pori Art Museum, Pori, Finland (Cardiff).

“Janet Cardiff & George Bures Miller,” Whitechapel Art Gallery, London, UK.

Cardiff & Miller

3

“Janet Cardiff: A Survey, Including Collaborations with George Bures Miller,” Castello di Rivoli, Turin, Italy.

“Janet Cardiff and George Bures Miller,” Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Oslo, Norway.

“Janet Cardiff: The Forty-Part Motet and Muriel Lake Incident,” Tate Liverpool, Liverpool, UK.

2002

“Whispering Room,” Art Gallery of Ontario, Toronto, Canada. (Cardiff)

“The Paradise Institute,” National Gallery of Canada, Ottawa, Canada. Travelled to: The Power Plant,

Toronto, Canada; Plug In ICA, Winnipeg, Canada; Morris and Helen Belkin Art Gallery, Vancouver,

Canada; Luhring Augustine, New York, NY; and Corcoran Gallery of Art, Washington D.C.

“Janet Cardiff: A Survey of Works, Including Collaborations with George Bures Miller,” Musée d’art contemporain de Montréal, Montreal, Canada.

“The Forty Part Motet and Ittingen Walk,” Kunstmuseum des Kantons Thurgau, Kartause Ittingen, Warth, Switzerland.

“Janet Cardiff and George Bures Miller,” Hamburger Bahnhof, Berlin, Germany.

2001

“The Paradise Institute,” Canadian Pavilion, Biennale di Venezia, Venice, Italy.

“Janet Cardiff: A Survey of Works, Including Collaborations with George Bures Miller,” PS1 Contemporary Art Center, Long Island City, NY.

“The Muriel Lake Incident,” Southern Alberta Art Gallery, Lethbridge, Alberta, Canada

“The Forty Part Motet,” The National Gallery of Canada, Ottawa; Salisbury Cathedral Cloisters, Salisbury,

UK; Baltic Centre for Contemporary Art, Gateshead. UK; PS1 Contemporary Art Center, Long

Island City, NY; NOW Festival, Nottingham, UK; The New Art Gallery, Walsall, UK (Cardiff).

2000

“Janet Cardiff,” Kunstraum München, Munich, Germany.

“A Large Slow River,” Oakville Galleries, Oakville, Canada (Cardiff).

1999

“The Missing Voice (Cased Study B): An Audio Walk,” Whitechapel Library, organized by Artangel, London, U.K. (Cardiff).

“La Tour,” Side Street Project, Los Angeles, CA.

“Simple Experiments in Aerodynamics,” Owens Art Gallery, Sackville, Canada, and Mercer Union, Toronto, Canada (Miller).

1997

“The Empty Room,“ Raum Aktueller Kunst, Vienna, Austria.

“The Dark Pool,” Morris-Healy Gallery, New York, NY.

“Playhouse,” Galerie Barbara Weiss, Berlin, Germany (Cardiff).

1996

“Janet Cardiff: To Touch,” Gallery Optica, Montreal, Canada (Cardiff).

”Recontres de Video Art Plastiques," Centre d’Art Contemporain de Basse Normandie, Hérouville Saint-Clair, France (Miller).

1995

“The Dark Pool,” Western Front Gallery, Vancouver, Canada.

“The Road,” Eastern Edge Gallery, St. John’s, Canada (Cardiff).

”The Dark Pool,” Walter Phillips Gallery, Banff, Canada.

Cardiff & Miller

4

1994

The Powerplant Art Gallery, Toronto, Canada.

The Southern Alberta Art Gallery, Lethbridge, Canada.

Randolph Street Gallery, Chicago, IL.

1993

La Chambre Blanche, Quebec City, Canada.

The Edmonton Art Gallery, Edmonton, Canada.

1992

Eye Level Gallery, Halifax, Canada.

The New Gallery, Calgary, Canada.

1990

Evelyn Aimis Gallery, Toronto, Canada.

YYZ, Toronto, Canada.

1989

Latitude 53, Edmonton, Canada.

1988

Macdonald Stewart Art Centre, Guelph, Canada.

1987

Glendon Art Gallery, York University, Toronto, Canada.

Selected Group Exhibitions

2013

“The Unspecific Index,” 601 Artspace, New York, NY

2012

“dOCUMENTA (13): FOREST (for a thousand years...) & Alter Bahnhof Video Walk,” Kassel, Germany

“Le Nouveau Pleinairisme,” Musee National des beaux-arts du Quebec, Quebec

“Sound Art. Sound as Medium of Art,” ZKM Center for Art and Media, Karlsruhe, Germany

“Stage Presence: Theatricality in Art and Media,” San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, CA

“Telephone/Time,” “New Festival” Centre Pompidou, Paris, France

2011

“Miner for a Heart: an Open Studio curatorial project / by Yael Brotman,” Monash University, Melbourne, Australia

“Dreamscapes,” The Pulitzer Foundation for the Arts, St. Louis, MO

“Hoehenrausch,” Ursulinenkirche, Linz, Austria (The Forty Part Motet)

“The Record,” Institute of Contemporary Art, Boston, MA

“Zürcher Theaterspektakel,” Zurich, Germany

“Festival Theaterformen,” Hanover, Germany

“September 11,” MoMA P.S. 1, New York, NY

“Spiele im Park, Sculpture Garden,” Villa Schoeningen, Potsdam, Germany Cardiff & Miller

5

“Tracing Mobility: Cartography and Migration in Networked Space,” Haus der Kulturen der Welt, Berlin, Germany

2010

“Altstadtherbst Kulturfestival”, Düsseldorf, Germany

“Bilder in Bewegung. Künstler & Video / Film,” Museum Ludwig, Cologne, Germany

“CODE Live 2010, Bridging Art, Music and Audiences in a Digital World,” Emily Carr University of Art and Design, Vancouver, Canada

“Fallout,” GI Holtegaard, GI Holte, Denmark and Malmö Konsthall, Malmö, Sweden

“Festival of the Arts,” City Gallery Wellington, Wellington, New Zealand

“Intensif-Station: 26 Künstlerräume im K21,” K21, Düsseldorf, Germany

“New Zealand International Arts Festival”, City Gallery,Wellington, New Zealand

“Opera North,” The Howard Assembly Room, Leeds, UK

“People Meet in Architecture,” Biennale di Venezia (12. Mostra Internazionale di Architettura), Venice,Italy

“Passages: Travels in Hyper-Space Passages,” TBA 21 Collection, Laboral Art and Industrial Creation Centre, Gijon, Spain

“The Record,” Nasher Art Museum, Duke University, Durham

“Resonance”, Suntory Museum, Osaka, Japan

“SENT BY MAIL,” Galerie Barbara Weiss, Berlin, Germany

“Setouchi International Art Festival 2010,” Teshima, Japan

“Stratford Summer Music Festival,” Stratford, Ontario, Canada

“Täuschend echt: Illusion und Wirklichkeit in der Kunst,” Bucerius Kunst Forum, Hamburg, Germany

“Twenty Five,” Luhring Augustine, New York, NY

“White Light Festival,” Lincoln Center, New York, NY

“Storm House,” Setouchi International Art Festival (Island of Teshima), Toronto, Canada

2009

“09.09.09,” Kinokino - Center for Art and Film, Sandnes, Norway

“Because I Say So…,” Patricia & Phillip Frost Art Museum, Florida International University, Miami Beach, Florida

“Distortion,” Curated by James Putnam, The Gervasuti Foundation, Venice, Italy.

“The Dwelling,” Australian Centre for Contemporary Art, Melbourne, Australia.

Embassy of Canada, Washington D.C.

“FEEDBACKSTAGE,” Galerie Thomas Schulte, Berlin, Germany

“The Kaleidoscopic Eye: Bornemisza Art Contemporary Collection,” Mori Art Museum, Tokyo, Japan

“Of Art and Music”, John Curtin Gallery, Perth, Australia

“Perth International Arts Festival,” Perth, Australia (Cardiff)

“Projections,” MacKenzie Art Gallery, Toronto, Canada

“Meeting Point,” Doris McCarthy Gallery, Toronto, Canada

“The Murder of Crows”, Centro de Arte Contemporanea, Inhotim, Brazil

“Nuit Blanche”, Église Saint Sévérin, Paris, France (Cardiff)

“Number Two: Fragile”, Julia Stoschek Collection, Düsseldorf, Germany

“The Storm Room,” Echigo-Tsumari Art Triennial, Echigo-Tsumari, Japan

“Tunnel 28,” organized by The Old Vic and Punchdrunk, Waterloo Station, London, UK.

“Yebisu International Festival for Art & Alternative Vision,” Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Tokyo, Japan

2008

Cardiff & Miller

6

“Act/React: Interactive Installation Art,” Milwaukee Art Museum, Milwaukee, Wisconsin. (catalogue)

“Cultural Olympiad Celebration 2008“, Surrey Art Gallery, Surrey, Canada

“Held Together with Water: Art from the Sammlung Verbund,” Istanbul Museum of Modern Art, Istanbul, Turkey

“Illuminating the Word: The Saint John’s Bible,“ Tacoma Art Museum, Tacoma, Washington

“It cannot be visited but is experienced,” Platform Seoul, Korea

“Le Printemps de Septembre Festival,” Toulouse, France

“Revolutions: Forms that Turn,“ 16th Biennale of Sidney, Sidney, Australia

“Stop. Look. Listen: An Exhibition of Video Works,” The Herbert F. Johnson Museum of Art, Cornell University, Ithaca, NY

“Voice & Void“, Galerie im Taxispalais, Innsbruck, Austria

2007

“Call of the Wild,” curated by Alessandra Pace, Niels Borch Jensen, Berlin, Germany and Benveniste CP&P, Madrid, Spain.

“Other Than Yourself: An Investigation between Inner and Outer Space,” Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Vienna, Austria. (catalogue)

“Projections,” Justina M. Barnicke Art Gallery, Toronto, Canada

“Rencontre Vidéo #4,” Musée d’art contemporain du Val-de-Marne (MAC/VAL), Paris, France

“Idiot Joy Showland,” The IFC Center, New York, NY.

“Held together with Water: Art from the Sammlung Verbund,” Österreichisches Museum für angewandte Kunst, Vienna, Austria

“Voice & Void: 2006 Hall Curatorial Fellowship Exhibition,” curated by Thomas Trummer, The Aldrich Contemporary Art Museum, Ridgefield, CT.

“Cinema Paradiso,” Australian Centre for Contemporary Art, Victoria, Australia.

“Skulptur Projekte 07,” Muenster, Germany.

“Touris’st Tale. Travels, tourism and representation,” ARoS Aarhus Kunstmuseum, Aarhus, Denmark.

“Thyssen-Bornemisza Art Contemporary: Sammlung als Aleph,” Kunsthaus Graz, Graz, Austria

“WALK! Spazierengehen in der Kunst,” Künstlerhaus Bethanien, Berlin, Germany

“Off Screen: Spatial Soundings & Silent Musicalities,” Netherlands Media Art Institute, Amsterdam, The Netherlands

“The Invisible Show,” The Center for Contemporary Art, Tel Aviv, Israel

“Unidentified Emotions,” Art Statements Gallery, Hong Kong, China

“Silenzio,” Fondazione, Sandretto Re Rebaudengo, Turin, Italy

“Stereo Vision,” University of South Florida CAM, Tampa, FL

2006

“And Therefore I Am,” The Frances Young Tang Teaching Museum and Art Gallery, Skidmore College, Saratoga Springs, NY.

Art Basel, Galerie Barbara Weiss, Stand V6, Switzerland

Berlin Artists, Bass Museum of Art, Miami.

“Constructing New Berlin,” Phoenix Art Museum, Phoenix, AZ, traveled to Bass Museum of Art, Miami Beach, FL.

“Complicit! Contemporary American Art & Mass Culture,” University of Virginia Art Museum, Charlottesville, VA.

“Sublime Embrace”, Art Gallery of Hamilton, Ontario, Canada.

“Insight-Out“, Wanås Foundation, Knislinge, Sweden.

“Sonambiente Berlin 2006“, Akademie der Künste, Berlin, Germany.

“Anstoss Berlin: Kunst macht Welt“, Haus am Waldsee, Berlin, Germany

“Tell Me,” Casino Luxembourg, Luxembourg.

Cardiff & Miller 7

“Touch My Shadows: New Media from the Goetz Collection,” Centrum Sztuki Wspøłczesnej Zamek Ujazdowski, Warsaw, Poland.

“DOKU ARTS, Internationals Festival für Filme zur Künste,” Akademie der Künste, Berlin, Germany.

“The Whitechapel Auction: Defining the Conteporary,” Whitechapel Gallery, London, U.K.

“The Invisible Show,” Museo de Arte Contemporάnes de Vigo, Spain (Cardiff).

“Sensorium,” MIT List Visual Arts Center, Cambridge, MA.

“Almost Cinema,” Kunstcentrum Vooruit, Ghent, Belgium.

2005

“Take Two. Worlds and Views: Contemporary Art from the Collection,” The Museum of Modern Art, New York, NY (Cardiff).

“Almost,” Robert Miller Gallery, New York, NY.

“Ecstasy: In and About Altered States,” The Geffen Contemporary at MoCA, Los Angeles, CA.

“Faces in the Crowd: Images of Modern Life from Manet to Renoir,” Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea, Turin, Italy; Whitechapel Gallery, London, U.K.

“The Forest: Politics, Poetics, and Practice,” Nasher Museum of Art at Duke University, Durham, NC.

”Guardami - Percezione del video (Look at me - Video Perception)”, Palazzo delle Papesse, Contemporary Art Center, Siena, Italy.

“Istanbul Biennial Eindhoven,” Van Abbemuseum, Eindhoven, The Netherlands.

“Raconte-moi / tell me,” Musée national des beaux-arts du Québec, Québec City, Canada; Casino Luxembourg – Forum d’art contemporain Luxembourg.

“Sonic Presence”, Bergen Kunsthall, Bergen, Norway.

“Crowds / Conversations / Confessions”, Art Gallery of Alberta, Edmonton, Canada (Miller).

“Yokohama Triennale of Contemporary Art,” Yokohama, Japan.

“Realit:-)t”, Seedamm Kulturzentrum, Pfäffikon, Switzerland.

“Avance Rápido: Media Art de la Collecíon Goetz,” Centro Cultural Conde Duque, Madrid, Spain.

“Documentary Creations“, Kunstmuseum Luzern, Lucerne, Switzerland.

2004

“Janet Cardiff, Laura Kikauka, John Kormeling,” The Power Plant Contemporary Art Gallery, Harbourfront Centre, Toronto, Canada. (Cardiff)

“Łodz Biennale,” Lodz, Poland.

“The Future Has a Silver Lining: Genealogies of Glamour,” migros museum für gegenwartskunst, Zurich, Switerzland.

“Thriller,” The Art Gallery of Alberta, Edmonton, Canada.

“Videodreams: Zwischen Cinematischem und Theatralischem (Between the Cinematic and the Theatrical),” Kunsthaus Graz, Graz, Austria.

“Everything Is Connected,” Astrup Fearnely Museet for Moderne Künst, Oslo, Norway.

“Files: Project in TRANS>area, New York,” Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León, Leon, Spain.

“Modus Operandi,” Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Vienna, Austria.

“Die Zehn Gebote (The Ten Commandments),” Deutsches Hygiene-Museum, Dresden, Germany (Cardiff).

2003

“Performative Installation #1, Gegeben sind…Konstruktion und Situation (Given...Construction and Situation,” Galerie im Taxispalais, Siemens ArtsProgram, Innsbruck, Austria.

“Uneasy Space: Interactions with Twelve Artists,” SITE Santa Fe, Santa Fe, NM.

“On Stage,” Kunstverein Hannover, Hanover, Germany.

“Brightness: Works from the Thyssen-Bornemisza Contemporary Art Foundation,“ Museum of Modern Art, Dubrovnik, Croatia.

Cardiff & Miller 8

“Somewhere Better Than This Place,” Contemporary Arts Center, Cincinnati, OH (Cardiff).

“Silver: Dreams, Screen and Theories,” Art Gallery of Greater Victoria, Victoria, Canada (Cardiff).

“fast forward: Media Art Sammlung Goetz,” Zentrum für Kunst und Medientechnologie KZM, Karlsruhe, Germany.

“Love Planet”, Benese Corporation, Okayama, Japan.

“Fantasy Underfoot: The 47th Corcoran Biennial,” Corcoran Gallery of Art, Washington, D.C.

“Biennale Bern”, Bern, Switzerland (Cardiff).

“Octobre en Normandie,” Rouen, France (Cardiff).

2002

“Walk Ways,” A traveling exhibition organized and circulated by Independent Curators International (ICI),

New York, Curated by Stuart Hordodner. Traveled to: Portland Institute of Contemporary Art,

Portland, OR.(September 10 – November 2, 2002); Western Gallery, Western Washington

University, Bellingham, WA (January 6 – March 1, 2003); Dalhousie University Art Gallery,

Halifax, Nova Scotia, Canada (March 20 – May 11, 2003); Oakville Galleries: Oakville Galleries in

Gairloch Gardens (June 14 – August 17, 2003) and Oakville Galleries at Centennial Square (June 21 – August 17, 2003), Oakville, Ontario, Canada;

Arthouse at the Jones Center, Austin, TX (September 6 – November 2, 2003);

University of South Florida Contemporary Art Museum, Tampa, FL (November 14, 2003–January 17, 2004);

Freedman Gallery, Albright College Center for the Arts, Reading, PA. (February 6 – March 19, 2004);

Surrey Art Gallery, Surry, Canada (September 25 – November 21, 2004).

“Sphere,“ Sir John Soane’s Museum, London, U.K.

“(The World May Be) Fantastic”, The Biennale of Sydney 2002, Sydney, Australia.

“Future Cinema,” Zentrum für Kunst und Medientechnologie ZKM, Karlsruhe, Germany.

“Do you know those moments,” Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Oslo, Norway.

“Hautnah: Die Sammlung Goetz,” Museum Villa Stuck, Munich, Germany.

2001

“La Biennale d’Image en Mouvement,” Musée d’art moderne et contemporain, Centre pour l’image contemporaine Saint-Gervais Genève, Geneva, Switzerland.

“TRANS Editions,” Chac Mool Gallery, Los Angeles, CA.

“Black Box: The Dark Room in Art,” Kunstmuseum Bern, Bern, Switzerland (Cardiff).

“Walk Ways,” ICI Traveling Exhibition.

“Museum unserer Wünsche (100 Wishes) “, Museum Ludwig, Cologne, Germany (Cardiff).

“010101: Art in Technological Times,” San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, CA (Cardiff).

“Elusive Paradise: The Millenium Prize,” National Gallery of Canada, Ottawa, Canada (Cardiff).

2000

“Mixing Memory and Desire (Wunsch and Erinnerung),” Kunstmuseum Luzern, Lucerne, Switzerland.

“Wonderland,” The St. Louis Art Museum, St. Louis, MO (Cardiff).

“La Ville, le Jardin, la Mémoire-1998, 2000, 1999,“ Académie de France à Rome, Villa Medici, Rome, Italy (Cardiff).

“Untitled (Sculpture),” Luhring Augustine, New York, NY.

“LIFE, After the Squirrel,” Location One, New York, NY.

“Between Cinema and a Hard Place - Tate Modern Opening,” Tate Modern, London, U.K.

1999

“Carnegie International 1999/2000,” The Carnegie Museum of Art, Pittsburg, PA (Cardiff).

“The Passion and the Wave: 6th International Istanbul Biennial,” Istanbul, Turkey.

“The Museum as Muse: Artist’s Reflect,” The Museum of Modern Art, New York, NY (Cardiff).

Cardiff & Miller 9

“TALK. Show: Die Kunst der Kommunikation in den 90er Jahren,” Von der Heydt-Museum, Wuppertal,

Germany; Haus der Kunst, Munich, Germany.

“Divine Comedy,” KunstFort Asperen, Beesd, The Netherlands (Miller).

“Voices,” Le Fresnoy, Studio national des arts contemporains, Lille, France.

“Musiques en Scène,” Museé d’Art contemporain de Lyon, France (Cardiff).

“Body and Sound,” Musée régional de Rimouski, Québec, Canada.

“Stumble,” Trianon Gallery, Lethbridge, Alberta, Canada.

1998

“XXIV Bienal de São Paulo (Drogan’s Nightmare),” São Paolo, Brazil (Cardiff).

“Voices,” Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam, The Netherlands; Fundació Joan Miró, Barcelona, Spain.

“Places in Gothenburg ’98," Kulturnämnden, Göteburg, Sweden (Cardiff).

“Wanås ’98", The Wanås Foundation, Knislinge, Sweden (Cardiff).

“Beauty and the Banal,” The Art Gallery of Alberta, Edmonton, Canada (Miller).

“New Work: Words and Images,” curated by Lorie Mertes, Miami Art Museum, Miami, FL (Cardiff).

1997

"Skulptur: Projekte in Münster ’97," Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte (LWL), Münster, Germany (Cardiff).

“Present Tense: Nine Artists in the Nineties,” San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, CA (Cardiff).

“Membra Disjecta,” (two-person show with Gary Hill) Argos Centre for Art & Media, Brussels, Belgium (Miller).

“Los Angeles International Biennial Art Invitational,” Richard Heller Gallery, Santa Monica, CA (Miller).

1996

“NowHere,” Louisiana Museum for Moderne Kunst, Humlebæk, Denmark (Cardiff).

“Alberta Biennial for Contemporary Art,” The Art Gallery of Alberta, Edmonton, Canada; The Glenbow Museum, Calgary, Canada.

“Young Contemporaries ’96,” curated by James Patton, The London Regional Art Gallery, London, Ontario, Canada (Miller).

1995

“The Table Project,” The Power Plant Art Gallery, Toronto, Canada.

“A Night at the Show” curated by Harm Lux, Field, Zypressenstraβe 71, Zurich, Switzerland (Cardiff).

"Think Big," Erindale College, Toronto, Canada (Cardiff).

"A Public Room," Cambridge Library and Art Gallery, Whitby Arts Inc., Whitby, Ontario, Canada (Cardiff).

1992

“Intimacies”, performance with Charles Cousins, Nelson Henricks, & Jon Winet, sponsored by The New Gallery, Calgary, Canada.

“Environment”, The Photographers Gallery, Saskatoon, Canada.

“Present Tense: Nine Artists in the Nineties”, San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, CA.

“Whisper in My Ear”, (3 person) A.K.A., Sastkatoon, Canada.

“Auricle Interchange” (two person) Muttart Art G allery, Calgary, Canada.

“Ear As Eye”, Los Angeles Contemporary Exhibitions, Los Angeles, CA.

“A Night at the Show” ‘Field’, Zypressenstrass 71, Zurich, Switzerland.

“Think Big”, Erindale College, Toronto, Canada.

“A Public Room”, Cambridge Library and Art Gallery, Ontario, Canada.; Whitby Arts Inc., Whitby, Canada;

McLaren Art Centre, Barrie, Canada.

Prizes and Awards

2011 Käthe Kollwitz Prize

2001 La Biennale di Venezia Special Award, 49th Venice Biennale .

The Benesse Prize, 49th Venice Biennale

2000 DAAD Grant and Residency, Berlin, Germany

התפשטות (אופוס 2) 2013

מגברים, רמקולים, מיקרופונים, מיקסרים,
פנסים, קירות, עמודים, כבלים, רצועות גיטרה, גאפר

תאורה יאיר ורדי
הקמה טוקן

האמנית ומוזיקאים שונים יופיעו על העבודה בכל יום חמישי בשעה 20:30

בין המוזיקאים המשתתפים בפרויקט: אור אדרי, רם אוריון, תמר אפק, גילברט ברויד, מאיה דוניץ, בן דרוסינסקי, אור זובלסקי, אבישג כהן רודריגז, גמליאל סספורטס, נועם ענבר, אריאל ערמוני, נטע פולטורק, זואי פולנסקי, רועי פרייליך, נעמה צבר, אדם שפלן, ירון שראל ועוד.

ללוח המופעים, ראו "מופעים" בתחתית העמוד

עבודתה של נעמה צבר היא מיצב מותאם לחלל, הבנוי מקירות פנימיים מנותקים, עצמאיים, המפוזרים במרחב. אל תוך כל אחד מן הקירות מוטמע חלק אחר מציוד במה מוזיקלי, כאשר צִדו המגביר של אותו חלק פונה אל הצד הפנימי, החלול, של הקיר. כמו חדר שהתפרק לרכיביו, מפוזרים הקירות בחלל התצוגה, נדמים כצפים בו, מוגבהים מן הרצפה, בעודם נתמכים על ידי אובייקטים יומיומיים כגון מגברים, רמקולים, מוניטורים, עגלות דולי, ארגזי בירה וכדומה. כל אחד מן הקירות מתפקד הן כפסל עצמאי והן כאמצעי הגברה שימושי, ומהדהד, בעת הפעלה, סאונד עמום אשר בוקע מן החלל הפנימי שלו — סאונד שהוא תולדה של פעולה מוזיקלית המתרחשת במרחק, אולי אפילו במנותק ממנו. נוסף על כך, קיימים בחלל שני עמודים תומכים שמתברר כי הם תלויים על בלימה, אחוזים בפנסי תאורה, מפיצים את אלומת האור שלהם פנימה, אל תוכם.

האובייקטים הפיסוליים בחלל מתייחסים לאדריכלות הנתונה אך גם חורגים ממנה, מייצרים בה הסטה, פוערים בה אפשרות חדשה. העמודים הצפים מהדהדים את העמודים האדריכליים המצויים בבסיס המבנה הקיים, ואילו נוכחותם של הקירות הצפים מהדהדת את קירות חלל הקובייה הלבנה — מושג שעבר תהליך של ריקון ונותר כיום כמעטפת ריקה. התחושה היא לא רק של חלל שעבר דה–קונסטרוקציה מבנית, אלא בעיקר של חלל שעבר טרנספורמציה רעיונית. תחושת השבר, הפירוק, מייצרת אפשרות לחוויה תודעתית וגופנית חדשה. תנועת הצופה בין האובייקטים בחלל הופכת למציצנית משהו, כזו התרה אחר מרחבים תחומים ופינות חבויות, ובמהלכה נבנים ומתפרקים חליפות, מרחבית ופסיכולוגית כאחד, אזורים אינטימיים, ספציפיים עד מאוד.

החלל הפיסולי שנוצר משקף בה בעת חלל תצוגה וחלל מופע. האובייקטים הפיסוליים משלבים בין מה שבונה בעיקרון חלל ובין מה שמאפשר בעיקרון סאונד באופן כזה שהאלמנטים תומכים זה בזה, אך גם מייצרים מגבלה — עיקרון חוזר בעבודותיה של צבר. העבודה מייצרת מתח קונספטואלי מתמיד בין ממד הכליאה וההחנקה של הסאונד בתוך הקירות לבין הממד המשתלח והמתפרץ שלו אל מרחב התצוגה. הסאונד, המופנה לתוך פנים הקיר, מוגבר עקרונית אל מקום כלוא ולא נגיש, אך נועד לפעפע החוצה, להתפשט ולהתרחב בחלל.

שם העבודה, התפשטות (אופוס 2), על כפל המשמעות שלו, מתייחס להיבט המרחבי של העבודה, לחלל התחום שבתוך תהליך הפירוק המבני והרעיוני מתפשט ומתרבה. כמו כן השם נקשר להיבט האמנותי, שבמסגרתו נוצרים שיתופי פעולה מגוונים בין האמנית ובין מוזיקאים שונים המשתתפים בהפעלת העבודה במשך כל תקופת הצגתה. השם מתייחס גם להיבט האישי, האינטימי, שבו הפרפורמר והצופה מצויים במצב פוטנציאלי של קרבה יתרה, בחינה הדדית, חשיפה רגשית או שותפות אפשרית. באופן זה העבודה מאפשרת התבודדות של כל פרפורמר עם הקיר, כלי הנגינה או המיקרופון שלו, אך גם יחסים הדדיים העשויים להירקם בין הפרפורמרים השונים. מבטים מצטלבים לרגע, חולפים, נתקלים בקיר ומוחזרים במסגרת שיתופי הפעולה האמנותיים.

בעת הפעלת העבודה — דבר אשר יתרחש אחת לשבוע בשעה שהאמנית ומוזיקאים נוספים יופיעו עליה — יווצר מצב אקוסטי שבו לכל קיר יש ממד כפול, פנימי וחיצוני, קדמי ואחורי. עמידה מן הצד החלק של הקיר מאפשרת שמיעה חלקית בלבד. הסאונד המגיע הנו עמום מעט, מפוזר. מן הצד השני לעומת זאת, הוא פורץ, משתלח באופן משוחרר. באופן זה נוצרים במרחב חללי סאונד ספציפיים, תחומים, גם אם בלתי נראים. במהלך שיטוטו של הצופה בין האובייקטים בחלל הוא נחשף אליהם, לומד את טיבם לא באמצעות ראייה אלא באמצעות שמיעה או תחושה פיזית בלבד, ללא יכולת לצפות מראש את מיקומם או את גבולם. חוויה חושית שונה. כך, באמצעות סאונד בלבד, מצליחה צבר לייצר יחסים של פנים וחוץ במרחב חסר דפנות, חסר גבולות.

  • 1.8.13 / 20:30 ללא כותרת (לחץ גוף*), 2013

    בהשתתפות: רם אוריון, גילברט ברויד, בן דרוסינסקי, אור זובלסקי, אבישג כהן רודריגז, גמליאל סספורטס, נטע פולטורק, נעמה צבר, אדם שפלן, ירון שראל
    *כולל גרסת כיסוי לעבודתו של ברוס נאומן Body Pressure, 1974.
    צפיה

  • 8.8.13 / 20:30 ללא כותרת (לחץ גוף*), 2013

    בהשתתפות: רם אוריון, גילברט ברויד, בן דרוסינסקי, אור זובלסקי, אבישג כהן רודריגז, גמליאל סספורטס, נטע פולטורק, נעמה צבר, אדם שפלן, ירון שראל
    *כולל גרסת כיסוי לעבודתו של ברוס נאומן Body Pressure, 1974.
    צפיה

  • 15.8.13 / 20:30 רם אוריון והילה רוח

    צפיה (1)
    צפיה (2)

  • 22.8.13 / 20:30 לילה

    צפיה

  • 29.8.13 / 20:30 מאיה דוניץ

    צפיה

  • 12.9.13 / 20:30 בלה טאר

    זואי פולנסקי, אור אדרי, איילון אליקם, אור רימר
    צפיה (1)
    צפיה (2)

  • 10.10 / 20:30 ממבס

    ג'קי המאהממת, גיל לוז, אורי פרוסט
    צפיה

  • 17.10 / 20:30 תמר אפק

  • 14.11 / 20:30 רועי פרייליך ונעמה צבר

  • 21.11 / 20:30 ללא כותרת (לחץ גוף*), 2013

    בהשתתפות: רועי פרייליך, נעמה צבר, רם אוריון, נטע פולטורק, בן דורסינסקי, ענבל זובלסקי, מיה פרי, קוסטה קפלן, אורי פרוסט
    *כולל גרסת כיסוי לעבודתו של ברוס נאומן Body Pressure, 1974.

עבודות קודמות

קומפוזיציה 24, 2006

מופע בהשתתפות 24 מוסיקאים
מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית
הפקה מוסיקלית: רם אוריון

ללא כותרת (תינוקות), 2010

מופע במסגרת ארט באזל מיאמי
להקה: אלנה נואלה, כריסטי אדוורדס, פונלין ניאו, נעמה צבר

ללא כותרת (ראגה מולטאני), 2012

מופע על התפשטות (אופוס 1)
מוסיקאים: אבוביץ, כריסטין מילר,
דוד צבר, נעמה צבר, אור זובלסקי (ג'וויליי)
וידאו: טלי שמיר

ללא כותרת
(קירות רמקולים), 2010

חזרה
MoMA/PS1
וידאו: רודריגו ריביירו

נעמה צבר

נולדה בישראל, חיה ועובדת בניו יורק

2010

MFA, אוניברסיטת קולומביה, ניו יורק

2004

B.ED, מדרשה לאמנות, בית ברל

תערוכות יחיד

2012

"התרחבות", גלריית טרי-גולדברג, ניו יורק

2010

"זיעה",, מועמדי פרס גוטסדינר, מוזיאון תל אביב
"Paul Thek Says Make A Monkey Out Of Clay," ארט באזל – מיאמי ביץ', (אוצר: רירקריט טיראוואניז'ה, יחד עם שני אמנים נוספים)

2008

"מפלי לילה," גלריית פיאניסימו, מילאנו

2007

"Encore," Art statements, ארט באזל ,38 שוויץ, וגלריה דביר, תל אביב

2006

"דמדומים,"מוזיאון הרצליה לאמנות (שלושה משתתפים)

2004

"יותר מזה,", גלריה זומר לאמנות עכשווית, תל אביב (אוצר: יואב שמואלי, שלושה משתתפים)

תערוכות קבוצתיות

2012

"Closer", Spinello Projects, מיאמי

"Perfect Lovers,"גלריה White Box, ניו יורק (אוצר: אנטוני ספינלו

"המזונית הגדולה," גלריה זומר לאמנות עכשווית, תל אביב (אוצרת: ליז חג'ג)

"Opulent Vision, " Ford Project, ניו יורק

2011

"Uncommon Places," Extracity, אנטוורפן (אוצר: פטר וורמולאן)

"נורפולק," גלרית טרי-גולדברג, ניו יורק

"קופים תשעה אנשים," פסאז' אלנבי, תל אביב (אוצרת: ליז חג'ג')

"Heading for a Fall: The Art Of Entropy," גלריית Ford Project, ניו יורק (אוצר: נוויל וייקפילד)

"Involuntary," גלריית Ford Project, ניו יורק (אוצר: נוויל וייקפילד)

2010

"פנורמות חדשות," גלריית פיאניסימו, מילאנו

"Greater New York," MOMA/PS1, ניו יורק (אוצרים: קלאוס ביזינבך, נוויל וויקפילד , וקוני באטלר)

"הישראלים הצעירים," Leslley Heller Workspace, ניו יורק (אוצרת: לילי וויי)

"זיעה," אוניברסיטת קולומביה, מרכז פישר לנדאו, לונג איילנד סיטי, ניו יורק

"JaffaCakes TLV," Rove Gallery, לונדון (אוצרים: יסמין דאטנאו, מייה מורגנשטרן, ולארה וולף)

"Never Can Say Goodbye (No Longer Empty)," רמי-טולדו, לשעבר חנות טאואר רקורדס, ניו יורק (אוצרים: מנון סלומה, סטיבן אוונס)

"א-זאנר," תאטרון תמונע, תל אביב (אוצרים: יאיר והילה ורדי)

2009

"היסטוריה של האלימות," מוזיאון חיפה לאמנות,) אוצרת: הדס מאור)

"Dark Rooms/Homme Made," גלריה דניאל מחמוד, ניו יורק (אוצר: אבי פלדמן)

"שקט עכשיו," גלריה 39, תל אביב

"הצעת חברות," גלריית החללית, תל אביב

2008

"Neues Sehen," אמנות ישראלית צעירה", גלריה עירונית ברמן, גרמניה"

הביאנלה לאמנים צעירים של בוקרשט (אוצר: עמי ברק)

ארט פוקוס, ירושלים (אוצרים: עמי ברק וברנרד בליסטן)

"Volume(s)," קאזינו לוקסמבורג, לוקסמבורג (אוצר: קווין מולאהן)

2007

גלריה דביר, תל אביב

"מרוץ שליחות," אוצרות: עינת אמיר ואילנה טננבאום), מוזיאון חיפה לאמנות)

2006

"ארטיק 8," הגלריה האוניברסיטאית, אוניברסיטת תל אביב

2005

"3 ערים נגד החומה," ABC No Rio, גלריה אל חלאג', רמאללה, בית האמנים, תל אביב

"ליגה," האנגר 26 , תל אביב (אוצרת: גליה יהב)

גלריית גורדון, תל אביב

פרויקטים מיוחדים ומיצגים:

2012

"Naama Tsabar and the Propagationists," סדרה של 6 מיצגים שונים, גלריה טרי-גולדברג, ניו יורק

2010

"Untitled (Speaker Walls)", MOMA/PS1, ניו יורק

"Doublesilverburst," Moma/PS1, ניו יורק (עם קריסטין מולר)

2009

"קומפוזיציה 8," מופע ל 8 מוזיקאים, X Initiative , ניו יורק

2008

"קומפוזיציה 24," מופע ל 24 מוזיקאים, ארט פוקוס, ירושלים

2006

"ארזת לבד?," עיצוב במה להצגה של יאיר ורדי, פסטיבל עכו

"קומפוזיציה 24," מופע ל 24 מוזיקאים, מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

פרסים ומלגות

2012

מלגת קרן רמה הורט מאן.

2010

מלגת ארטיס

2010-2009

Joan Sovern Award, אוניברסיטת קולומביה, ניו יורק

2010-2008

מלגת ארטיס, אוניברסיטת קולומביה, ניו יורק

2010-2009

מלגת קרן אמריקה-ישראל

2006-2005

מלגת קרן אמריקה-ישראל

2004

מלגה מטעם גלריה גורדון.

2005-2002

פרס הצטיינות מטעם משרד החינוך

לא יום ולא לילה 2013

עץ, פורמייקה, בד רפלקטיבי, תאורה, סאונד

תאורה מג'נטה
מוזיקה מקורית גימנופדי מס' 1, אריק סאטי
ביצוע יובל (טובי) זולוטוב
הפקה מוזיקלית כלבתא (אריאל תגר)
בינוי דידי אלון

עבודתה של אלונה רודה נבנתה במיוחד לחלל שבו היא מוצבת, הקומה התחתונה בביתן התצוגה. עם הכניסה לחלל המוחשך נגלית לעיני הצופה במת עץ רחבה משובצת פורמייקה לבנה ועץ טבעי. אט–אט מתבהרת התמונה ונחשפת העבודה. על וילון קפלים עשוי בד רפלקטיבי הממוקם בקצה הרחוק של הבמה מוקרנים מעברי צבע משתנים, בוהקים. מרמקולים המוטמעים ברצפת הבמה, בוקעת מוזיקה נמוכה מבחינה טונאלית, המסונכרנת עם שינויי התאורה. בשלב מסוים על הצופה להכריע אם הבמה היא אובייקט פיסולי עצמאי, או אמצעי תצוגה; אם לעלות עליה, לחקור את פוטנציאל הצפייה שהיא מציעה, או להישאר ולעמוד לפניה, להתבונן על תמונת החלל המשתנה. ההתלבטות ביחס לסוגיית העלייה לבמה, השינויים המדויקים במעברי התאורה והתפתחות היצירה המוזיקלית מלבים כולם תחושה של התכוונות לקראת מופע. אלא שעם סיום היצירה המוזיקלית החלל נותר דומם, מרוקן, מואר באור עבודה חלש, לבן.

המוזיקה המתנגנת היא עיבוד עכשווי ליצירה גימנופדי מס' 1, מ–1888, של המלחין המודרני הפופולרי אריק סאטי. זהו ביצוע בטוּבה, כלי הנשיפה בעל הצלילים הנמוכים ביותר, ליצירה שנכתבה במקור לפסנתר בלבד. באמצעות העיבוד לטובה נוצרת טרנספורמציה של צלילי הקלידים לצלילים של כלי נשיפה. מעבר לכך, באמצעות העריכה, נוצר מצב דיסוננסי שבו נשמעים לכאורה אקורדים של טובה, כלי המאפשר בפועל רק הפקה של צלילים יחידאיים. התוצאה הנה הרמונית ודיסהרמונית בעת ובעונה אחת, כזו ההופכת את המוכר למוזר ומייצרת ממד פנטסטי, בלתי אפשרי לכאורה.

סיקוונס התאורה והמוזיקה אינו אורך יותר ממספר דקות, וזמן ההמתנה לתחילת הסיקוונס הבא הנו משמעותי, שכן הוא מנהל דיאלוג הופכי עם היצירה עצמה, בה גם השקט הוא מוזיקלי, קולי. החדרת אלמנט הזמן, המֶשך, אל המרחב מחוללת בו טרנספורמציה. רגע אחד החלל נדמה כמרתף נטוש, באחר כאולם אירועים ספקטקולרי, וברגע נוסף — כאולם תצוגה מופרך שבו מוצג דגם של מבנה אדריכלי השואב מן הפרתנון. למעשה, העבודה כולה נדמית מרשימה, סוחפת, מפתה, אך המבנה הייחודי שלה אינו מאפשר קתרזיס. היא יכולה להימשך לנצח או להיפסק בבת אחת, ללא כל אינדיקציה ברורה. בכך היא מחוללת ריקון בפועל של הרגלים, אמות מידה ומושגים מוכרים, חותרת תחת מבניות המופע הקבועה, מייצרת מתח, ציפייה, שמתפוגגים באבחת אור חדה.

מבחינות רבות, ניתן לקרוא את העבודה כעוסקת בבחינת מושג הייצוג עצמו. השארת אפרטוס התצוגה חשוף, העובדה שהעבודה נדמית בה בעת למקֵט אדריכלי ולאולם אירועים ספקטקולארי, שהצופה יכול לעקוף את הבמה, לנוע פנימה לעומק החלל, להיכנס לאזור התחום מאחורי הווילון המצוי מחוץ לגבול הראייה — כל אלו מייצרים הגחכה של פאתוס התצוגה.

כותרת העבודה, לא יום ולא לילה, מייצרת מצב של שלילה, מצב ביניים החומק מהגדרה. מצב זמני התלוי על בלימה. באותו אופן חלל העבודה מייצר כעין חלל הטרוטופי תחום, מובחן, המצוי מחוץ לחוק, מחוץ לזמן. זהו חלל המייצר השהייה וכמיהה שאינה באה על סיפוקה. אולם מעבר למשמעות המילולית הגלומה בכותרת, היא מטעינה את העבודה בהיבט נוסף, היבט מיסטי המושתת על הבלתי נשלט. מקורו של הביטוי “לא יום ולא לילה” הוא בנבואת זכריה והוא מוכר בעיקר בזכות הפיוט “ובכן בחצי הלילה” המופיע בסיום ההגדה של פסח. הפיוט מתאר יום אשר יחרוג מסדרי הטבע, יום בו יאיר האור בחשכת הלילה. הכוונה בתיאור היא לאחרית הימים, למצב בו לא יהיו עוד ימים, לא יהיו עוד לילות, מצב בו הזמן יחרוג מהזמן. מצב קוסמי אחר לחלוטין. גאולה.

עבודות קודמות

חרדה, 2011

עץ לבוד, מרעדי סאונד
5:45 דק' בלופ
220x120x120 cm
תיעוד הצבה, מוזיאון פתח תקווה לאמנות

הגוף האתרי, 2011

מיצב אור וסאונד
פסלים מאוסף מוזיאון פתח תקווה, מעמדי עץ, מקרנים, עשן, מערכת סאונד‬
3:23 דק' בלופ‬
מוזיקה: Bird of Prey (דגימה)
פסנתר: מאיה דוניץ
עריכת סאונד: רונה גפן‬
מידות משתנות‬
תיעוד הצבה במוזיאון פתח תקווה לאמנות

הדלתות, 2012

סאונד מוטמע במבנה
דלת אלומיניום וזכוכית, קירות גבס, דלת פלדה, שרשראות, מנעולים, מרעדי סאונד ‬ורמקולים
4:18 דק' בלופ‬
מוזיקה: Master of Puppets, מטאליקה‬ (אינסטרומנטלי)
עריכת סאונד: בניה רכס
תיעוד הצבה, פרויקט Offsite של Plug In ICA בויניפג, קנדה

מעל ומעבר, 2013

מיצב אור וסאונד
קרטון אריזה, צמחייה טבעית, לוחות שבבי עץ, מקרנים, עשן‪ ‬מלאכותי, מערכת סאונד
3:50 דק' בלופ
מוזיקה: יוני סילבר
מידות משתנות
תיעוד הצבה, המרכז לאמנות עכשווית, תל אביב

אלונה רודה

ילידת 1979, ישראל.
חיה ועובדת בתל אביב

השכלה

2008-9

תואר שני (MFA), אקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, תל אביב

2008

לימודים במחלקה לפיסול, Royal Collage of Art, לונדון (חילופי סטודנטים)

2002

לימודים ב-Academy der bildender kunst –וינה (חילופי סטודנטים)

2000-4

תואר ראשון (BFA), אקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ירושלים

תמיכות ופרסים

2013

מענק תמיכה, אאוטסט

2012

מענק תמיכה, ארטיס, אאוטסט

2011

מלגת שהות-אמן בוינה, משרד התרבות האוסטרי

2011

פרס אמן צעיר, משרד התרבות והספורט

2009

פרס אמן מורה, משרד התרבות והספורט

2008,9

מענק עידוד יצירה, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב

2006

מלגת קרן אמריקה-ישראל

2005,6,8,9,10

מלגת קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, בשיתוף עם עיריית תל אביב

תערוכות יחיד ופרויטים מיוחדים

2013

'מעל ומעבר', תערוכת יחיד במרכז לאמנות עכשווית, תל אביב

2012

'כלבים נובחים לא נושכים/הדלתות', תערוכת יחיד ב Plugln ICA ובגלריה האוניברסיטאית של ויניפג, קנדה (אוצר: ‪(‬Neil Minuk

2011

'הגוף האתרי', פרויקט בגלריית האוסף, מוזיאון פתח תקווה לאמנות (אוצרת: עירית כרמון פופר)

2010

‪'‬Fire‪, Work!'‬ תערוכת יחיד בגלריה קו 16, תל אביב (אוצרת: סאלי הפטל נוה)

2009

תערוכת סיום תואר שני בבצלאל ‘Playtime is over’, התחנה, תל אביב (אוצרת: שרית שפירא)

2008

'טלפתיה', פרויקט אמן-אוצר ב-Art TLV, בית העמודים, נחלת בנימין (שת”פ עם יוחאי מטוס)

2008

'טיול בצל ההר', תערוכת יחיד חדר פרויקטים בגלריה טבי דרזדנר, ת"א (אוצר: אלעד קופלר)

2006

אוצרות 'יד רוחצת יד' בגלריה בצלאל תל אביב: שת"פ בין מוסיקאים ואמנים פלסטיים

2005

'אוכלי הכל', תערוכת יחיד בגלריה רוזנפלד, ת"א (אוצרת: דיאנה דלאל)

תערוכות קבוצתיות ומיצגים (מבחר)

2012

'אם אתה נסיך ואני נסיך', מוזיאון רוקפלר לארכיאולוגיה (אוצרים: סאלי הפטל נוה וינאי סגל)

'כלבים נובחים לא נושכים', אירועי 'אוהבים אמנות' (אוצרת: לאה אביר)

תערוכת זוכי פרס אמן צעיר, מוזיאון פתח תקווה לאמנות (אוצרת: נעמי אביב)

'ריתמיקה שחורה', מיצג בקונגרס IKT (אוצרת: דנה הלר), בתמיכת אאוטסט

'סוטים', המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, חולון (אוצר: רן קסמי)

2011

'Don‪'‬t Try', גלריה חזי כהן, תל אביב (אוצרת: עפרה חרנ"ם)

'גן החשמל', Contemporary by Golconda, תל אביב (אוצרת: נעמי אביב)

'שיבושים', כחלק מאירועי 'אוהבים אמנות', עיריית תל אביב (אוצרת: סאלי הפטל נוה)

'‪'‬Chewing the Scenery‪‬, מיצג בביתן השוויצרי, הביאנלה ה 54, ונציה (אוצרת: אנדראה טל)

'קץ ההיסטוריה', המבורג, גרמניה (אוצר: אבי לובין)

'שש בש', מוזיאון פתח תקווה לאמנות (אוצרת: הדס מאור)

'בדרך לשום מקום', מוזיאון אשדוד לאמנות (אוצרת: איה לוריא)

'אפשרות של ספר', חדר פרויקטים, גלריה זומר (אוצרים: רן קיסמי ולאה אביר)

2010

‘מפגן ויצמן’, המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, חולון (אוצר: אייל דנון)

‘מאנימל’, מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית (אוצרות: דליה לוין וגילה לימון)

'1#', יפו 23, גלריה בצלאל, ירושלים (אוצרות: שגית מזמר ורועי ברנד)

'עוץ בעיר', CCA תל אביב (מנהלת: יהודית חביב)

2009

ב 'Fucking tourists', כחלק מ ReMap 2, אתונה, יוון (אוצרים: יעל מסר וKonstantin Dagritzikos)
'נפילה', בית פנורמה, תל אביב (אוצרת: רות פתיר)

2008

השתתפות ב'פצ'ה קוצ'ה 2' (ניהול אמנותי: איתי מאוטנר וענת ספרן)

2007

הביאנלה הראשונה בהרצליה (אוצר: יהושע סימון)

הביאנלה ה 6 למוסיקה בת זמננו, מוזיאון תל אביב (מנהלת: אביגייל ארנהיים)

2006

ב Vienna Biennial, וינה, אוסטריה (אוצר: Mario Grubisic)

2005

'קרב רב'- שת”פ עם במאי התיאטרון אריאל אפרים אשבל והמוסיקאית מאיה דוניץ, תיאטרון תמונע